1000x1000_stenzl.jpg

HANS-PETER

PIANO & PIANO DUO

STENZL

Staatliche Hochschule für Musik

und Darstellende Kunst - Stuttgart
Hochschule für Musik und Theater - Rostock

Hans-Peter Stenzl enseigne le piano solo ainis que le duo de pianos (Master, KEX et module du baccalauréat).

Avec son frère Volker il créé le Klavierduo Stenzl, qui compte parmi les meilleurs duos de piano dans la scène musicale internationale. Ils sont devenus synonyme de l'intelligence musicale exceptionnelle et du quatre mains au plus haut niveau. La « liberté d'un soliste avec quatre mains » et les nuances illuminant les partitions complexes aux ramifications les plus fines sont leur marque de fabrique. Les frères Stenzl ont étudié à Stuttgart, Francfort et Londres (en solo et en duo avec Konzertexamen distinction) avec Renate Werner, Herbert Seidel, Frank Wibaut, Hamish Milne, Stephen Kovacevich et Alfred Brendel.

Hans-Peter Stenzl compte également dans ses rencontres artistiques Bruno Canino et Norbert Brainin. Sa carrière internationale a commencé en remportant des prix à onze concours de musique nationaux et internationaux, entre autres 1986 ARD / Munich, 1989 Concours de musique allemande et Dranoff / Miami. En 1991, il fait ses débuts au Festival de Salzbourg.

Depuis lors, ils ont été invités dans de nombreux pays d'Europe, d'Afrique, du Nord et Amérique du Sud, le Japon, la Chine et Hong Kong. Ils ont participé à des festivals de musique prestigieux et dans les grandes salles de concert comme le Royal Festival Hall de Londres, Wigmore Hall de Londres, Merkin Concert Hall à New York, Nichols Concert Hall Theatre Lincoln Chicago Miami, Suntory Hall à Tokyo, Centre culturel de Hong Kong Philharmonic Hall Guangzhou, Philharmonie de Berlin , Konzerthaus Berlin, Dresde Frauenkirche, Tonhalle Düsseldorf, Alte Oper de Francfort, Laeiszhalle Hambourg, Cologne Philharmonie, Herkulessaal de Munich, Gasteig Munich, Liederhalle Stuttgart, Salle Gaveau Paris, Stefaniensaal Graz Philharmonie de Bratislava, Bucarest Ateneul, Kolarac Belgrade Philharmonic Belgrade, Théâtre Manoel Malte, Maison internationale de la musique de Moscou, Saint-Pétersbourg Philharmonic, l'Orchestre Philharmonique de Nijni-Novgorod, salle d'orgue Arhangelsk, Orchestre Philharmonique Ufa, l'Opéra du Caire, Opéra d'Alexandrie, Teatro Teresa Careno Caracas et ont été invités à se produire en tant que soliste sous la direction de Helmuth Rilling, Karl Anton Rickenbacher, Konrad Latte, Gerd Albrecht, Neal Stulberg, Wojciech Rajski, Max Pommer, Rodolfo Saglimbeni, Yordan Kamdzhalov, Wolf-Dieter Hauschild, Wolfgang Schaefer, Hans Michael Beuerle, Hartmut Haenchen, Daniel Raiskin, Wayne Marshall, Martin Fischer-Dieskau, Thomas Hengelbrock, ou encore Gustavo Dudamel.

Avec entre autres Karl Michael Vogler, Hans Clarin, Loriot, Nina Petri, Gisela Schneeberger, Bernt Hahn, Roger Willemsen et Stefan Fleming, le duo complète son art par des concerts-littéraires.

Pédagogues reconnus, Hans-Peter et Volker Stenzl apportent une préoccupation particulière à la formation des jeunes pianistes tant en solo qu'en duo. Au HMT de Rostock ils sont titulaires de la première chaire au monde d'enseignement du duo de piano, ils enseignent également aux académies de musique à Stuttgart (Hans-Peter) et Trossingen (Volker).

De nombreux lauréats internationaux ont vu le jour au sein de leurs diverses classes, certains anciens élèves étant déjà devenus professeur d'université.

Les classes de Maîtres et nominations en tant que Jury complètent les activités de Hans-Peter et Volker Stenzl qui ont été nommés en 1996 à « Professeurs associés de la Royal Academy of Music de Londres. »

Hans-Peter Stenzl ranks among the most distinguished pianistic pedagogues in Germany. Both his solo class in Stuttgart and the chair of piano duo studies in Rostock, which he shares with his brother Volker, consist of international prize-winners.

In his masterclasses he introduces his system of fingerings as musical choreographies, thus transporting the ideas of such eminent pianists and teachers as François Couperin, Carl Philipp Emanuel Bach or Frédéric Chopin to 21 st century students.

As an active pianist, Hans-Peter Stenzl concentrates on his work with his brother.

Hans-Peter and Volker Stenzl have long set a benchmark for musical intelligence and piano duo playing at the highest level. Critics marvel at the "freedom of a soloist with four hands" as well as at their nuanced illumination of the complex scores, pushing down to the subtlest ramifications.
Studies in Stuttgart (with Renate Werner) and Frankfurt (with Herbert Seidel) were followed by a two-year postgraduate course with Frank Wibaut, Hamish Milne and Stephen Kovacevich at the Royal Academy of Music London (concert diplomas solo and duo with distinction) and private lessons with Alfred Brendel. Further valuable artistic inspiration came from Bruno Canino and Norbert Brainin.

Winners of 11 international competitions (e.g. ARD/ Munich 1986, Dranoff/ Miami 1989), their extensive career has taken them to almost all European countries, to North and South America, West Africa, Japan, China and Hong Kong. In 1991 they made their debut at the Salzburg Festival. They have appeared in major concert halls throughout the world since:
Royal Festival Hall London, Wigmore Hall London, Merkin Concert Hall New York, Nichols Concert Hall Chicago, Lincoln Theatre Miami, Suntory Hall Tokyo, Cultural Centre Hong Kong, Philharmonic Hall Guangzhou, Philharmonie Berlin, Konzerthaus Berlin, Frauenkirche Dresden, Tonhalle Düsseldorf, Alte Oper Frankfurt, Laeiszhalle Hamburg, Philharmonie Köln, Herkulessaal München, Gasteig München, Liederhalle Stuttgart, Salle Gaveau Paris, Stefaniensaal Graz, Philharmonic Hall Bratislava, Ateneul Bucharest, Kolarac Belgrade, Philharmonic Hall Belgrade, Manoel Theatre Malta, International House of Music Moscow, Philharmonic Hall St. Petersburg, Philharmonic Hall Nishnij Novgorod, Organ Hall Arhangelsk, Philharmonic Hall Ufa, Opera House Kairo, Opera House Alexandria, Teatro Teresa Careno Caracas and many more.

Hans-Peter and Volker played as soloists under the batons of Helmuth Rilling, Karl Anton Rickenbacher, Konrad Latte, Gerd Albrecht, Neal Stulberg, Wojciech Rajski, Max Pommer, Yordan Kamdzhalov, Wolf-Dieter Hauschild, Wolfgang Schäfer, Hans Michael Beurle, Hartmut Haenchen, Daniel Raiskin, Wayne Marshall, Martin Fischer-Dieskau, Thomas Hengelbrock, Gustavo Dudamel and others.

More than 15 highly coveted CDs as well as radio and television productions testify to the enormous stylistic range of the Stenzls on one and on two pianos.
On the musical-literary scene they have collaborated with Karl Michael Vogler, Hans Clarin, Loriot, Nina Petri, Gisela Schneeberger, Bernt Hahn, Roger Willemsen, Stefan Fleming and others.

Hans-Peter and Volker are deeply devoted and highly sought-after pedagogues. Their aim is to guide young solo pianists and piano duos on their way to independent and individual characters. The Stenzls are the holders of the first international chair of piano duo studies at the hmt Rostock/Germany. In addition, they teach at the Music Universities of Stuttgart (Hans-Peter) and Trossingen (Volker). A number of international prize-winners have been their students, some of which have already become dedicated university teachers themselves.

The Stenzls give masterclasses in many countries and serve on the juries of renowned national and international music competitions. In 1996 Hans-Peter and Volker were appointed „Associates of the Royal Academy of Music London“.